Revision
BASTA genomför regelbundna revisioner av anslutna företag för att säkerställa trovärdigheten och validera bedömningarna av artiklarna i BASTA-systemet.
Vad kontrolleras vid revisionen?
Alla företag som registrerar sina produkter i BASTA-systemet har godkänt att bli reviderade och har fullständig dokumentation för sin bedömning, samt kan visa upp dokumentation och bedömningsunderlag vid revision.
För mer information se kriteriedokument, mall för revisionsrapport och avtalet för att ansluta till BASTA-systemet.
Vid revisionen kontrolleras bland annat:
- Att de organisatoriska kriterierna uppfylls
- Bedömning och bedömningsunderlag för ett urval av registrerade produkter
- Underlag från underleverantörer som används vid bedömning
Dokumentation som ska skickas in vid revision
Vid revisionen ska dokumentation skickas in som visar att man uppfyller kriterierna.
Organisatoriska kriterier
Dokumentation och beskrivning som visar att att kriterierna under kriterieområdet organisation uppfylls. Detta omfattar kriterierna:
- Ansvarslista och kompetens
- Bedömning och bedömningsunderlag
- Uppdatering av bedömning vid förändringar
- BASTA-revision
- Marknadsföring
För detaljerad information se BASTA-systemets kriteriedokument.
Bedömning på artiklar
För de artiklar som valts ut för revisionen ska bedömningssammanställning och underlag som legat till grund för bedömningen skickas in till BASTA.
Hur bedömning och sammanställning ska genomföras finns beskrivet under kriterium "Bedömning och bedömningsunderlag" i kriteriedokumentet.
Om man valt att redovisa mot de valfria kriterieområdena ska även underlag som använts för bedömning inom dessa områden skickas in.
För detaljerad information om kriterierna se BASTA-systemets kriteriedokument.
BASTAs revisorer
BASTA tar hjälp av externa experter, med dokumenterad kunskap om BASTA-systemets kriterier och bedömningar, för revisionsarbetet. Nedan följer de företag som BASTAonline kontrakterar